Home » Project Zora

Eerste kennismaking

Op 04 februari 2015 hebben we met onze projectgroep de eerste kennismaking gehad met Zora en haar papa's. Dit was erg spannend omdat wij nog niet wisten wat het project zou inhouden en hoe Zora er in het echt uit zou zien.

Zora zag er kleiner uit dan dat we verwacht hadden, maar met haar persoonlijkheid werd ze ineens heel erg groot. We waren allemaal meteen enthousiast. De bedoeling is dat wij gaan onderzoeken of Zora aan het werk kan in de thuiszorg. Om dit goed te kunnen doen krijgen wij een spoedcursus Zora, kortom wij gaan haar leren kennen van binnen en buiten.

Hiervoor gaan wij twee keer twee dagen naar België, Oostende. Op 19, 20, 26 en 27 februari zal dit gaan plaatsvinden. Dit vinden wij allemaal leuk maar toch ook wel spannend. Het klinkt namelijk als iets erg groots en dat gaat het volgensmij ook wel worden. Hieronder nog een afbeelding van Zora

Project Management Document

PMD
Word – 170,3 KB 210 downloads

Thuiszorg

Het eerste  contact met een thuiszorginstelling is gelegd. Dit betreft de instelling Interzorg in Oss. Op dinsdag 17 maart 2015 om 09.00 uur zal het eerste kennismakingsgesprek plaatsvinden. Hierbij gaan we bespreken wat wij graag willen doen en of dit mogelijk is binnen de organisatie. 

De thuiszorg is enthousiast! Er is een brief gestuurd naar alle thuiszorgmedewerkers en diegene die daarop reageren worden dan in contact gebracht met ons. Via die weg zullen wij gaan meedraaien met Zora met verschillende diensten. Hieronder nog de brief die gestuurd is.

Presentatie 18 maart 2015

Op 18 maart 2015 konden lezers van dagblad BN De Stem gratis naar een presentatie komen. De presentatie duurde van 19.30 tot 21.00 uur. Aan de projectgroep is gevraagd of wij in 5 á 10 minuten een stukje konden vertellen over Zora en haar laten zien. Dit vonden wij geen probleem. Helaas kwamen we er op de avond achter dat de router van Zora nog op Avans in Den Bosch lag. Hierdoor hebben wij haar helaas niet kunnen showen. Wel hebben we een filmpje kunnen laten zien met een dansje van Zora. Er zijn ongeveer 50 mensen naar deze presentatie geweest. Na afloop konden mensen nog vragen stellen aan ons in het Grand Café

Hieronder staan nog twee foto's die deze avond gemaakt zijn. Allereerst een foto van de verwijzing naar de presentatie binnen school. Daarna nog een foto dat wij met z'n drieën aan het presenteren zijn.

Tussenpresentatie aan docenten en opdrachtgever

Verslag/resultaten bedrijfsbezoeken met Zora

Bezoek huishoudelijke hulp

Zora is op pad geweest met een medewerker van de huishoudelijke hulp. Zora is op bezoek geweest bij een echtpaar wat ook verpleegkundige hulp ontvangt van de thuiszorg. Op het moment dat Zora er was, werd er alleen gepoetst. Het bezoek vond plaats op 21 april 2015 in Oss. Alle opmerkingen en vragen die deze middag gesteld zijn, zijn hieronder opgeschreven:

  • Moet je dan per medewerker een Zora aanschaffen?
  • Mensen die in een isolement zitten kun je hiermee wel uit hun isolement halen.
  • Geldkwestie, als het mensen geld gaat kosten dan werkt het niet.
  • Ze doet het wel duidelijk voor (Thai chi oefening).
  • Bij Raad de hoofdstad, veel herhaling van dezelfde provincies.
  • Batterij gaat best snel leeg.
  • Ze vinden het heel leuk, vooral om ''amai'' moeten ze erg lachen.
  • De cliënt denkt dat het ouderen wel aan te leren is om met een tablet te werken.
  • Speltip: dierengeluiden raden.
  • Ze moet makkelijker te bedienen zijn.
  • Spelletjes doen bevalt erg goed.
  • Als mensen in een dip zitten komen ze er hier wel mee uit.
  • Ze moet leren klaverjassen.
  • Meer spelletjes zijn leuk.
  • Meer liedjes, voornamelijk meezingliedjes.
  • Makkelijkere bediening (is vaker genoemd).
  • Ze denken dat het wel kan werken.
  • Geldkwestie zal het grootste probleem zijn. Meer uren zouden dan beter zijn.
  • Het zou veel mensen kunnen helpen.

Wat hier naar bovenkomt aan problemen is het geld. Wie draait op voor deze kosten en hoe kunnen ze dit doen? Hoe moet de thuiszorg dit doen? Dat zijn de voornaamste problemen. Verder is het hier heel erg praktisch. De tijd dat een huishoudelijke hulp er is verschilt tussen de 2 en de 4 uur. Dit betekent dat iemand er voor minimaal 2 uur aanwezig is. De thuiszorgmedewerker kan hierdoor Zora goed bedienen. Ze kan haar aanzetten en verder gaan met haar werk. Hier komen praktische problemen eigenlijk niet veel voor.

 

Bezoek zorg

Zora is op pad geweest met een verpleegkundige van de thuiszorg. De ochtendroute heeft Zora mee gedraaid. Ze is bij 5 verschillende cliënten geweest. De eerste cliënt was om 09.00 uur. Alle regels die getypt zijn bij de cliëntbezoeken zijn dingen die gezegd zijn door de mensen zelf, of bevindingen van de projectleden.

 

09.00 uur cliënt 1, ouder echtpaar

  • Het is belangrijk dat er gekeken wordt voor welke doelgroep Zora interessant is.
  • Echtparen zijn wel makkelijker met Zora. Zo kan de een geholpen worden en de ander geamuseerd worden door Zora.
  • Tijdens evaluatiemomenten kan Zora misschien wel mee. Dan ben je langer bij een cliënt.
  • Het is super voor eenzame ouderen.

 

09.50 uur cliënt 2, terminale vrouw

  • Cliënt wordt gewassen, projectleden wachten in de keuken en starten Zora alvast op.
  • De tijd is erg kort, voordat Zora iets kan laten zien moeten we alweer verder.
  • Veel mensen thuis zijn nog behoorlijk zelfstandig.
  • Cliënt vond het niks, ze heeft dit niet nodig om haar op te vrolijken.

 

10.40 uur cliënt 3, ouder echtpaar

  • Meneer wordt gewassen en mevrouw kijkt naar Zora.
  • Daarna heeft mevrouw een gesprek met de verpleegkundige (apart) en de meneer kijkt naar Zora.
  • Voor de dagbesteding van de thuiszorg is Zora wel heel geschikt.
  • De tijd zit er al snel weer op en Zora moet alweer verder.

 

11.30 uur cliënt 4, alleenstaande vrouw

  • Mevrouw hoeft alleen gewassen te worden.
  • Ze vindt Zora maar niks.
  • Ze dacht dat de thuiszorg wel stroom zou meenemen om Zora te gebruiken.
  • Er ligt tapijt in de woonkamer en kleedjes op tafel, uiteindelijk in de keuken neergezet (vinyl).
  • Mevrouw heeft liever een boek.

 

12.20 uur cliënt 5, ouder echtpaar

  • Er moet bloedsuiker geprikt worden bij mevrouw ter controle.
  • Zora is hier lastig te bedienen want in het hele huis ligt tapijt en kleedjes op de tafel.
  • Het bezoek duurt hier maar 5 minuten.

Uiteindelijk één dansje laten zien en ze vonden het heel erg leuk om te zien.

Stichting tanteLouise-Vivensis Bergen op Zoom

In Bergen op Zoom staat een woonzorgcentrum van stichting tanteLouise-Vivensis. Binnen dit woonzorgcentrum streven zij ernaar om ouderen op een waardige manier oud te laten worden en zo lang mogelijk de regie over het eigen leven kunnen behouden. Vanuit dit woonzorgcentrum is de thuiszorg Stuijvenburgh werkzaam.

Het is helaas niet mogelijk om met de medewerkers mee op pad te gaan om Zora te testen in de praktijk. De organisatie staat wel open voor een bezoek van Zora en zij willen feedback geven en de mogelijkheden bespreken. Er is een bezoek geweest bij stichting tanteLouise-Vivensis in Bergen op Zoom. Dit bezoek vond plaats op 30 april 2015. Er zijn 5 thuiszorgmedewerkers aanwezig geweest.

Alle opmerkingen en vragen die deze middag gesteld zijn, zijn hieronder omschreven:

  • <Zora danst> Ze is heel bewegelijk, en beweegt ook menselijk.
  • Kan je er andere liedjes/dansjes opzetten?
  • Ze doet niks zelf?
  • Hoe moeten wij de tijd gaan verantwoorden als Zora mee gaat.
  • Hoe zit het met geld?
  • Zijn de verpleegkundige hier wel gemotiveerd voor.
  • Ze moet wel echt bediend worden?
  • Misschien past het wel bij een echtpaar.
  • Je moet het nog steeds kunnen verantwoorden, de WMO-indicatie maakt het lastig.
  • Het zijn de wetten die deze beperkingen opleggen.
  • Zora zou eigenlijk op afstand bedienbaar moeten zijn. Dat je Zora vanaf een afstand aan kan zetten zonder dat er een zorgmedewerker aanwezig is. Zo kan je controles uitvoeren en met de personen op afstand praten en meekijken.
  • Misschien is het meer voor ouderen met dementie.
  • Ja op afstand zou echt beter zijn en bij een echtpaar.
  • Aanschaf is wel het grootste probleem.
  • Familie die met Zora bezig is?
  • Een langer programma maken met meerdere liedjes.
  • Zora zou beter in een groep passen.
  • De praktische kant is ook een probleem (meenemen van en naar cliënten, opstarten e.d.)
  • Volg functie? Achter een cliënt aanlopen.
  • Kan Zora ook niet terugpraten?
  • Het financiële plaatje is echt een probleem, je hebt er geen indicatie voor.
  • Koppelen met beeldbellen?
  • De gemeente zorgt tegenwoordig voor het geld.
  • <Zora danst> hij is wel goed hoor.
  • Als hij echt kan communiceren dan zou het wel wat zijn.
  • Kan het niet via een huurcontract? Uitlenen via een thuiszorgwinkel.
  • Het is wel echt een super ding en heel geinig.

 

Enquete Thebe thuiszorg Rijen en Oosterhout

Over het algemeen kennen de medewerkers van Thebe thuiszorg Rijen Zora niet. Doormiddel van onze bijgevoegde brief hebben zij toch hun mening kunnen geven. Als er gekeken wordt naar de positieve punten van Zora komen en wisselende antwoorden naar voren. Zij vinden dat Zora een leuk speelgoedje is maar nog in de ontwikkelingsfase zit. Wanneer Zora in de toekomst meer functies beheerst zal het een positievere waarde hebben in de thuiszorg. Leuk/interessant vonden zij dat Zora de fysiotherapeut kan ondersteunen door bewegingen voor te doen. Wanneer Zora in een groep dansjes en oefeningen doet heeft dit een hogere meerwaarde in vergelijking met het inzetten van Zora in de thuiszorg.  Ook het voorlezen van het nieuws en verhalen werd gezien als positief punt. Ondanks dat wij duidelijk hadden aangegeven dat Zora geen vervanger is van de medewerker kregen wij ook als respons dat zij geen positief punt zag maar Zora ziet als vervanger van een verzorgende of mantelzorger.
De respons op de zwakkere punten van Zora waren veelal gelijk aan elkaar. De kosten/prijskaartje van Zora kwamen sterk naar voren maar ook dat er een medewerker Zora moet bedienen wordt gezien als zwak punt. Dit omdat het inzetten van een medewerker om Zora te bedienen alleen maar geld kost. Ook kan techniek kapot gaan, Zora wordt gezien als een kwetsbare/gevoelige robot. Sommige medewerkers vonden dat Zora te weinig kan en daarom werd er gevraagd welke functies Zora nog meer moest kunnen om te functioneren binnen de thuiszorg. Over het algemeen vonden de medewerkers dat Zora eenvoudige handelingen moet kunnen overnemen. Denk hierbij aan het aan en uit trekken van steunkousen, hulp bij het aan en uitkleden, medicijnen aanreiken en drinken/eten aanreiken.
Buiten de thuiszorg om waar zou Zora nog meer ingezet kunnen worden? De dag verzorging , de zorgboerderij, een psychogeriatrische of somatische afdeling zijn plekken waar de medewerkers van de thuiszorg Zora wel werkzaam zien. Het is leuk in groepsverband en voor eenzame kwetsbare ouderen.
De medewerkers van de thuiszorg zijn er over eens dat de cliënten van de thuiszorg niet open staan voor een robot zoals Zora of hier erg aan moeten wennen. Zij denken dat Zora te modern en mechanisch is voor de oudere doelgroep.
Binnen de thuiszorg moeten de cliënten een indicatie hebben om zorg te kunnen krijgen. Maar zouden de cliënten ook een indicatie kunnen krijgen zodat Zora ingezet kan worden bij deze cliënt? De medewerkers van de thuiszorg weten dit over het algemeen niet. Alles draait op dit moment om geld, wanneer Zora meer handelingen over kan nemen zodat een medewerkers niet hoeft te komen zou er eventueel een plaats zijn voor Zora en zal de cliënt hier ook een indicatie voor krijgen.

Daarnaast zijn er enquêtes verspreid onder de thuiszorgorganisatie van Thebe in Oosterhout. Hiervan zijn er 11 ingevulde enquêtes terug gekomen. De resultaten staan hieronder.

De werknemers van Thebe thuiszorg in Oosterhout zijn bekend zorgtechnologie en staan hier allemaal positief tegenover. Er was 1 medewerker die Zora al wel eens in het echt had gezien en vond in eerste instantie ook dat ze van meerwaarde kon zijn, maar dat het door de aansturing niet praktisch is.

De positieve punten van Zora vonden de werknemers dat het eenzame ouderen zou kunnen helpen en het de mensen goed bezig zou kunnen houden. Het kan de mensen ontspanning/entertainment  bieden en ze kan oefeningen voordoen. De ouderen kunnen hierdoor actiever worden, omdat ze met Zora mee willen doen. Er is 1 medewerker die zegt dat Zora onpersoonlijk (oftewel geen mens), waardoor een gesprek ‘open wordt’. Hierdoor kan iemand misschien makkelijker iets vertellen en het dan ook verwerken.

De zwakker punten van Zora waren voornamelijk het kostenplaatje en de besturing van Zora. Als het alleen door een medewerker bedient kan worden, kost dat de medewerkers heel veel tijd die ze eigenlijk niet hebben. Het is niet haalbaar in de thuissituatie. Ze vonden het te moeilijk in het gebruik voor de ouderen zelf. Sommige vonden dat een zwak punt van Zora is dat ze geen zorgtaken over kan nemen. Het is in de brief duidelijk vermeld dat Zora er is ter ondersteuning en niet ter vervanging, maar blijkbaar zijn er medewerkers die vinden dat Zora het toch zou moeten kunnen. Iemand anders gaf dan juist weer aan dat Zora geen vervanger zou moeten worden van menselijk contact. Ook dat Zora niet overal op kan reageren (dus autonoom functioneren) was een zwaktepunt van Zora.

Over waar Zora ingezet kon worden, werd verschillen geantwoord. Iets wat wel vaak werd geantwoord was het inzetten van Zora bij eenzame en/of dementerenden ouderen. Ook werd een aantal keer de mogelijkheid gegeven van een wijkhuis/dag verzorging. Er werd een aantal keer aangegeven dat intramuraal wel beter is, omdat Zora aangestuurd moet worden en dat extramuraal niet haalbaar is.

Verder werd door de werknemers aangegeven dat ze graag zouden zien dat Zora simpele taken zou moeten kunnen doen, zoals kousen aan-/uittrekken en eten zou moeten kunnen maken. Een andere functie die aanwezig zou moeten zijn, is een vorm van beeldbellen via Zora. Zo kan er vanaf kantoor gecommuniceerd kunnen worden. Zora moet niet meer aangestuurd moeten worden, omdat dit een werknemer kost. Ook het vertellen van de dag structuur vond iemand een goede functie, maar dit zou je kunnen doen doormiddel van agenda voorlezen.

Over het algemeen dachten de werknemers dat de ouderen wat terughoudend zullen zijn en haar zullen afwijzen. Bovendien zouden de ouderen liever menselijk contact hebben.

Binnen de thuiszorg is een indicatie nodig, dus de vraag was dan ook of het mogelijk is om een indicatie te krijgen voor het gebruik van Zora. Een aantal van de medewerkers had geen flauw idee of dit mogelijk is.  Andere gaven aan dat als Zora een duidelijk meerwaarde heeft voor de cliënt dit wel mogelijk zou moet zijn.

Bezoek cliënten

Om nog meer informatie te verzamelen en feedback te verkrijgen zijn er ook bezoeken geweest bij cliënten van de thuiszorg. De uitkomsten hiervan zijn hieronder verwerkt.

 

Cliënt 1 Bergen op Zoom, alleenstaande vrouw van 86

  • Reageert vol verbazing op de robot en hoe zoiets mogelijk is.
  • <Zora danst> ‘Hoe is het mogelijk?’
  • ‘Ik vind de dansjes wel echt heel leuk, knap dat ze het zo kunnen maken.’
  • Praat tussendoor steeds met haar neef die ook aanwezig is. Hij attendeert haar steeds op naar Zora te kijken.
  • <Raad de steden> Is wat afgeleid en doet hier niet echt aan mee.
  • Mevrouw heeft geen behoefte om Zora nog een keer op bezoek te hebben. Ze geeft aan genoeg te doen te hebben. Ze heeft verschillende hobby’s en onderneemt nog veel.

 

Cliënt 2 Bergen op Zoom, echtpaar van 76 en 82 jaar

  • ‘Wat een apart ding. Laatst wel op tv gezien.’
  • <Zora danst> ‘Och, wat enig. Kijk die vingertjes nou eens!’
  • De man kijkt met een lach op zijn gezicht naar hoe Zora danst en geniet hier overduidelijk van.
  • ‘Wat een prachtige technologie.’
  • <Raad de steden> ‘Wat leuk, alleen jammer dat meerdere provincies zo vaak achter elkaar worden gedaan. ‘
  • <Lopen met Zora> ‘Kijk nou eens, Piet! Net alsof je met je kleinkind wandelt.’
  • Op de vraag wat ze positief vinden aan Zora: ‘Dat ze kan praten. De bewegingen lijken net echt. Het kunnen verwerken van antwoorden bij spelletjes. Het leuke koppie met de knipperende oogjes.’
  • Op de vraag wat zou ze nog meer moeten kunnen: ‘Meer spelletjes, meer muziek en meer dansjes. Dat zijn de leukste dingen.’
  • ‘Ik denk zeker dat ouderen mensen hier iets aan hebben en het leuk vinden. Vooral ouderen die eenzaam zijn.’

Pitch project aan medestudenten

Posterpresentatie Zora

Eindrapport Project Zora

Eindpresentatie Zora