Opdracht wetenschappelijk artikel

Ik heb dit artikel geselecteerd met als doel meer informatie in te winnen over de acceptatie van beeldbellen bij ouderen. Dit artikel kan informatie geven over de inhoud van de workshop.

Opdracht 2:

  1. Ik heb dit artikel geselecteerd met als doel meer informatie in te winnen over de acceptatie van beeldbellen bij ouderen. Dit artikel kan informatie geven over de inhoud van de workshop. Dit artikel kan gebruikt worden om te kijken hoe ouderen er momenteel over denken. Wat de ouderen als problemen zien, en op welk gebied zij problemen zien. In een deelvraag van het plan van aanpak staat;'' Er achter komen wat voor beeld ouderen van beeldbellen hebben.'' Door gebruik te maken van dit artikel kan er al gekeken worden naar het beeld van de ouderen op technologieën in het algemeen (inclusief beeldbellen).

 2. Dit artikel bevat genoeg informatie om antwoorden te krijgen op bovengenoemde vragen. 

  1. De conclusie van dit artikel is dat ouderen openstaan voor zorgtechnologieën. Ze zijn er over het algemeen positief over. Wel is een interessant stuk dat veel ouderen positief erover zijn, maar er eigenlijk ook heel weinig vanaf weten. Hiertussen kan een discussie ontstaan. De conclusie van dit artikel staat onderaan. Ook staat het antwoord op de vraag al in de inleiding vermeld. 
  1. De aanleiding van dit onderzoek is de vergrijzing en de toenemende stijging van technologieën in de zorg. Ook past het bij de opleiding gezondheidszorg technologie. Men wil antwoord hebben op de vraag; ''willen ouderen van 65 jaar en ouder die alleenstaand zijn, huisautomatisering in gebruik nemen in hun eigen huis?'' met als doel; '' om uit te zoeken hoe ouderen denken over technologieën in huis''

Dit onderzoek is relevant volgens de auteur omdat de vergrijzing toeneemt, geld afneemt, en de zorg steeds zwaarder wordt. Ook omdat de technologieën in de zorg toenemen en steeds meer gebruikt gaan worden. Deze informatie kan gebruikt worden om het beeld dat ouderen hebben over technologie te schetsen. 

  1. Het is een zorgonderzoek, en een wetenschappelijk onderzoek. Er deden ongeveer 50 deelnemers mee. Er konden alleen ouderen meedoen die nog zelfstandig wonen en boven de 65+ zijn. Ook moesten ouderen alleen zijn. Of zij al zorg nodig hadden of niet was niet relevant. Er is gebruik gemaakt van vragenlijsten. In het artikel is alles netjes beschreven hoe er aan deelnemers is gekomen en wie er mee mochten doen en wie niet. Doordat alles exact beschreven is, is de betrouwbaarheid hoog. 
  1. De gebruikte doelgroep is relevant. Als afbakening binnen onze workshop is er ook gebruik gemaakt van ouderen van 65 jaar en ouder. Ook ouderen die thuiswonend zijn, dat is in het onderzoek ook gedaan. En bij dit artikel maakte het niet uit of de ouderen zorg nodig hadden. Wij kiezen er voor om ouderen die wel zorg nodig hebben. 
  1. Het belang van dit artikel voor onze workshop is om te kijken naar het huidige beeld wat ouderen nu hebben en hoe wij hierop kunnen inspelen. Wat zijn zaken die veel naar boven komen, waarop de groep kan inspelen om zo een nog betere workshop neer te zetten.

 

Opdracht 3; bijbehorende deel voor in het handboek.

De ouderen van 65 jaar en ouderen hebben natuurlijk al een beeld geschept bij beeldbellen. Er zijn negatieve reacties, maar de meeste ouderen zijn positief. Wel blijkt uit onderzoek dat veel ouderen er weinig kennis over hebben. Om een goede vertaalslag te maken naar de workshop is informatievoorziening dan ook van groot belang. Wat naar voren kwam in een artikel (D. Bouwman, 2014) over de acceptatie van technologie, is dat angst vaak een rol speelt. Belangrijk voor de projectgroep is dan ook om te weten hoe men angst kan wegnemen bij ouderen.

 

 

Tweede wetenschappelijk artikel

Domotica in de ouderenzorg (2)
PDF – 1,9 MB 421 downloads

Opdracht 1:

  1. Noodzaak van veranderingen op het gebied van domotica (Dijkstra, 2013)

Opdracht 2 : Geef antwoord op deze onderstaande vragen:

  1. Doel:

Het artikel is opgezocht met betrekking tot het thema van de workshop. Met als doel extra argumentatie te hebben voor het geven van de workshop.

  1. Conclusie:

De conclusie van dit rapport is dat de term domotica te ver is uitgewerkt en eigenlijk niet meer gebruikt moet worden. Het is beter om gebruik te maken van de term huisautomatisering. Uit het onderzoek blijkt dat domotica rondom Utrecht niet een smart specialisation gaat worden. Dit komt mede doordat er gekeken is naar wet- en regelgeving. Er zijn ook te weinig (technische) bedrijven en kennis beschikbaar hiervoor. Vooral het niet hebben van een technische universiteit wordt meerdere keren genoemd.
De conclusie staat op pagina 70 en 71.

  1. Aanleiding:

De eerste aanleiding die genoemd wordt is het effect van de vergrijzing op zorgkosten en personeel. Met name de kosten van deze vergrijzing is een belangrijk aspect. De volgende aanleiding is dat het gebied Utrecht en rondom nog maar weinig invoer hebben van domotica, terwijl dit in andere regio's al wel is (Eindhoven en Twente).
Men wil graag antwoord hebben op de vraag; Biedt Utrecht een geschikt innovatiesysteem om domotica in de ouderenzorg te doen ontwikkelen tot een (smart) specialisatie? Dit onderzoek is relevant omdat het een bijdrage kan leveren aan beslissingsprocessen. Vooral bij actoren in het innovatiesysteem rondom domotica.

Uit dit onderzoek blijkt dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de verschillende mogelijkheden. Dit blijkt niet alleen uit bij zorgverleners maar ook bij zorgvragers. Als toevoeging op het stuk; waarom is deze workshop nuttig en relevant. Kan dit rapport vermeld worden.

  1. Onderzoek
    De waarde van dit onderzoekt lijkt heel hoog. Alles in dit rapport kan nagegaan worden en alles is erin verwerkt. Alle interviews en uitkomsten zijn terug te zien. De bedrijven die mee hebben gewerkt hieraan staan hoog aangeschreven. Door dit alles is de waarde hoog.
    Dit is een wetenschappelijk (universitair) onderzoek.
    De respondenten van het onderzoek waren mensen van installatiebureaus en 12 belangrijke sleutelfiguren.

    6. Relevant:

Het onderzoek is voor de workshop relevant omdat het gaat over ouderenzorg, bezuiniging, vergrijzing en domotica. Echter is het stuk beeldbellen niet diepgaand onderzocht.

7. Belang:
Het belang van dit onderzoek is  

Opdracht 3.
Om een goede workshop te geven moet het er een zijn die relevant is. Zowel relevant bij de minor Active Ageing als de tijd waarin het onderwerp valt. Momenteel is domotica een belangrijk onderwerp in de zorg geworden en is het interessant om hierover een workshop te geven. Specifiek gekozen is beeldbellen het meest interessant omdat de kans groot is dat de doelgroep hiermee in aanraking komt. Uit een onderzoek blijkt dat domotica te ver is uitgemolken en er beter gesproken kan worden over huisautomatisering. Tevens hebben zowel zorgverleners als zorghebbende weinig kennis over verschillende technieken (Dijkstra, 2013)

 

Inleiding handboek

Inleiding

Deze workshop is gegeven voor de studenten van de minor Active Ageing. Binnen de minor is het van belang om samen te werken met verschillende disciplines. Deze disciplines zijn verpleegkundige, fysiotherapeuten en gezondheidszorg technologen. Om kennis met elkaar te kunnen delen is een workshop een leuke oplossing. Voor deze workshop is er gekozen voor beeldbellen. Beeldbellen is steeds meer in opkomst binnen de gezondheidszorg. Er bestaat een grote kans dat de voornoemde disciplines hiermee te maken krijgen. Daarom is het van belang dat de zorgverleners weten hoe zij hiermee om moeten gaan. Momenteel zijn de meningen over beeldbellen heel divers. Van positief tot negatief, van niet geïnteresseerd en niet nodig, en van grote waarde. Vooral bij ouderen (65+) is dit beeld heel divers. Daarom is het ook van belang dat zij weten hoe ze met negatieve reacties rond beeldbellen om moeten gaan en dit een positief beeld kunnen geven. Hiervoor is deze workshop samengesteld. 

Het doel van de workshop is om ouderen die thuiswonend zijn en 65 jaar en ouder zijn een positief beeld te kunnen geven over beeldbellen. Om dit te bereiken is het belangrijk dat de projectgroep eerst een literatuurstudie doet, en uitzoekt waarom er negatieve beelden ontstaan. Angst, slechte verbinding, niet weten hoe het moet en kosten zijn hierbij grote problemen. Veel van deze problemen zijn vanaf het begin meteen op te lossen. Het is een doel van de projectgroep dat toekomstige zorgverleners weten om te gaan met beeldbellen, en met de reacties van ouderen. 

Om een workshop goed te organiseren is hiervoor dit handboek geschreven. Na de inleiding is in hoofdstuk 2 een plan van aanpak toegevoegd. In hoofdstuk 3 staat het thema beschreven. Daarna treft men in hoofdstuk 4 de inhoud van dit thema aan. De werkvorm staat in hoofdstuk 5. En in hoofdstuk 6 staat een stuk over het projectmanagement. De bronvermelding staat in hoofdstuk 7 en helemaal achteraan zitten de bijlagen.

Persoonlijke leerdoelen

Mijn persoonlijke leerdoelen voor de workshop zijn:

Leerdoelen Daphne Bouwman;

  1. Creatief presenteren
    Bijna behaald: Ik vind het al knap dat we op het idee zijn gekomen om tijdens de workshop gebruik te maken van een script. Dat we eerst de groep een opdracht laten uitvoeren en voor de twee groepen (zorgverleners en zorgvragers) een casus schrijven. Pas daarna zal er een presentatie komen. Dit is voor mij heel erg anders omdat ik gewend ben om altijd eerst te presenteren.
  2. Meer afwachtende houding aannemen
    Dit is me helemaal goed gelukt! In het begin even niet, omdat ik ook met mijn projectgroep er voor de volle 200% in wil gaan. Ik heb mezelf kunnen remmen en ik neem niet meer meteen het initiatief. Ik laat andere naar voren komen. Ook tijdens overleg, en in de groeps WhatsApp heb ik een meer afwachtende houding aangenomen. Ik merk dat ik veel dingen beter kan laten rusten. Eerst maakte ik me veel zorgen, vooral als het even niet lekker ging. Nu gaat het zeker niet altijd goed binnen onze groep en kan de inzet van veel mensen een heel stuk omhoog. Toch is het mij gelukt om dit van me af te zetten en te denken: ''We zijn allemaal verantwoordelijk voor het einddoel en het resultaat''.

Bijdrage aan de workshop

Voor het handboek, de lessen en de workshop heb ik een bijdrage geleverd. Hieronder staat waar ik mijn bijdrage aan heb gegeven;

  • Ik ben bij bijna alle lessen aanwezig geweest. Ik heb 1 les gemist wegens privé omstandigheden
  • Voor het handboek heb ik hoofdstuk 6, projectmanagement op me genomen. Dit hele hoofdstuk heb ik getypt.
    In samenwerking met de groep hebben we een taakverdeling gemaakt
  • Ik ben altijd op tijd geweest indien wij met de groep hebben afgesproken
  • Samen overleggen over de workshop behoort tot de taken
  • Beslissen hoe we de workshop gaan vormgeven 
  • Taken verdelen binnen de groep betreffende de opdracht: Adoptie zorgtechnologie
  • Handboek herschrijven en feedback verwerken